Truckin’ med Trolle og Toft

 

Af Jens Frimann Hansen

 

Man skal helt over til USA og det amerikanske rockband The Grateful Dead for at finde nogen der eller noget der overgår skuespilleren og christianshavneren Hanne Trolle hvad turnevirksomhed angår. 200 forestillinger om året over det meste af landet bliver det til, og ind imellem er der også afstikkere til udlandet, bl.a. skal hun til Grønland med forestillingen ”Den isblå sang”, der i vid udstrækning er inspireret af Grønland og grønlandsk kultur. For tiden turnerer hun med ”Lotushaven” der har rod i en indisk kulturkreds, og Havnen mødte hende i Helsingør hvor hun alene i år spiller 14 forestillinger rundt omkring i kommunen. Nogen gange er det lettere sagt end gjort. Især i Ålsgårde er der problemer, for her må Hanne Trolles røgelsespinde konkurrere med en fedtet popcornsmaskine hvis gennemtrængende odør ikke levner hendes røgelsespinde mange chancer. Men sådan er det med børneteatret, det er et langt sejt træk at skulle spille for de mindste, men samtidig også et helt nødvendigt led i fødekæden. ”Engang i Vejle…”, fortæller Hanne Trolle, ”…ringede telefonen på et bibliotek. Den velmenende bibliotekar tog den, og børn og voksne kunne overhøre samtalen der endte med ordene; ’jeg kan altså ikke snakke nu for her er teater på biblioteket’”. Publikum til Månegøgls – det hedder teatret – forestillinger er små børn fra to år og op til otte. Hanne Trolle holder deres opmærksomhed fanget ved at brede sin historie ud i flere medier og dimensioner, bl.a. sang, dans, dukketeater, fortælling og med farvestrålende stoffer og eksotiske dufte som fanger børnene og gør forestillingen sanselig. Og bagefter får de alle en lille plakat med hjem så de også kan fortælle mor og far om hvad det var de så i teatret. Det er i høj grad professionelt udført, og i et suverænt poetisk sprog med mange facetter der aldrig taler ned til børnene eller undervurderer dem, Hanne Trolle viser, fortæller og demonstrerer for børnene, der så selv kan sætte ord på hvad det er de har set.

 

Er der en rød tråd i Hanne Trolles seneste års arbejder– og det vil deltagere i Christianshavns Skoles årlige loppemarked hvor Hanne sammen med naboen Doris har lavet etnisk mad kunne bekræfte at der er – så er det præsentationen af det fremmede i det kendte. Hanne Trolle har specialiseret sig i og har studeret forskellige kulturkredse for at omsætte deres univers til en scenisk form hvor så mange elementer som muligt præsenteres på en sanselig måde for børnene. I voksenteatret bliver der produceret masser af forestillinger om fremmede kulturer, men det foregår så at sige hen over hovedet på dem det vedrører. Kun alt for sjældent er dem stykkerne handler om at finde blandt publikum. Hos Hanne Trolle er det præcist modsat. ”Jeg har ofte små araber- eller inderbørn til mine forestillinger, og jeg kan konstatere at de ofte bliver bevæget af at møde noget ude i et offentligt rum som de genkender hjemmefra. Det er en dejlig oplevelse”, siger Hanne Trolle. ”Det er erfaringsmæssigt en svær gruppe at have med at gøre for de er ikke opdraget til at gå i teatret på samme måde som vi, men i institutionerne kommer de ind i mellem i berøring med teatret, og der står jeg klar til at tage imod dem. Så meget vigtigere er det at kvaliteten er høj, forestillingen skal være både god og behagelig, og den skal have et poetisk nærvær”. Hendes assistent Britta Thøgersen Toft som har turneret med Hanne Trolle i mange år, nikker bifaldende. Hun er selv skuespiller og skal fra næste sæson turnere med en af Månegøgls forestillinger.

 

Selvom Hanne Trolle egentlig er uddannet pædagog, og først efter sin pædagoguddannelse blev uddannet til skuespiller i England, så er hun på ingen måde skolemesteragtig eller pædagog når hun står overfor børnene på en scene. Hun taler ikke skråt ned til børnene, men tager dem hundrede procent alvorligt. I ”Lotushaven” fortæller hun historien om prinsesse Padma der lever et liv i skønhed og rigdom, men uden venner. Hun drages af lotushavens dufte, lyde og farver og møder her en verden fyldt med glæde og visdom som hun aldrig har kendt. Hanne Trolle har selv fundet på historien, hendes mand, Peter Hesse Overgaard, har instrueret og Irene Becker har komponeret musikken. Scenografien er udformet næsten som et kinesisk-æske-system i stof af Kirsten Victoria Lind og hun har også skabt de søde dukker som man ikke kan andet end holde af. Ulla Bang Jørgensen har lavet kostumer.

 

Månegøgls forestilling ”Lotushaven”  kan fra 4. februar og 6 uger frem ses på Anemone Teatret i København.

 

Jens Frimann Hansen

 

Billedtekst: Truckertøserne Britta Thøgersen Toft (tv) og Hanne Trolle er godt kørende. Her ses de på en rasteplads foran Kronborg.