Er en spade en spade?

 

 

Design er på mange måder en bastard, en krydsning mellem virkeligheden og kunsten. På den ene side må designeren tage udgangspunkt i tingen, i rummet, i funktionaliteten og acceptere de begrænsninger der gemmer sig her. Helt banalt, man kan ikke designe en ske som en hat, ved en sådan handling ville designeren tømme sit fag for mening. På den anden side er en ske aldrig bare en ske, altså et redskab til at spise med. En ske er altid et produkt af producentens ønske - bevidst eller ubevidst - om at give den en speciel udformning, altså et bestemt design. Problematikken er klassisk, designeren flakker rundt mellem kunsten og virkeligheden.

 

De store bevægelser: Bauhaus, der igen udspringer – blandt andet – af den russiske avantgarde og, herhjemme Poul Henningsen og andre kulturradikalister er eksempler på kunstnere der inkluderer arbejdet med design i deres kunstneriske virksomhed. Disse forsøg er, set fra kunstnerens synsvinkel, særlig interessante fordi de ikke er produktorienterede, men udgangspunktet ligger i kunsten. Det er ikke brugsværdien der kommer i første række, men det kunstneriske potentiale i brugsgenstandene. I Rusland, i Moskva, talte kunstnerne omkring 1. verdenskrig om at male asfalten blå, da revolutionen kom få år senere, havnede de fleste af de revolutionære kunstnere enten i fængsel eller flygtede til vesten.

 

Så galt går det nok aldrig i Danmark hvor den eksperimenterende del af kunsten højst risikeres at blive kaldt for ligegyldigt pjat. Men vi må huske på, at det især er i denne del af kunsten, at der for alvor produceres alternativer der udfordrer vores vante forestillinger om hvad kunst er og hvad god kunst skal være. Tænk bare på hvad dogmemanifestet og det håndholdte kamera har gjort ved filmen. Denne problematik vedkommer også designeren, der er en slags kunstens advokat ude i virkeligheden. Hvis designeren vil være med til at skabe livsværdi, kvalitet, omsorg og fortællinger – alt sammen helt centrale elementer når vi taler om fornyelse – så er det kunsten der må på banen.

 

En spade er aldrig en spade og en spade har aldrig været en spade - det er børnelærdom for designeren. En spade er et potentielt materiale, en udfordring af designeren til at skabe et værk.

 

 

I: UD Holdninger til Design 2002

 

Danmarks Designskoles afgangskatalog